
Televisa	should	apologise	to	Mexicans	for	 its	Peña	Nieto	election	
bias	
Luis	Hernández	Navarro	
The	Guardian	
12	Jun	2012	

New	evidence	validates	student	protesters'	claims	about	the	TV	network	tricking	people	
into	voting	for	presidential	frontrunner	

Read	a	joint	statement	about	this	story	from	the	Guardian	and	Televisa	here.	

There	 have	 been	 mutterings	 in	 Mexico	 for	 some	 time	 about	 the	 bias	 shown	 by	 the	
country’s	 main	 television	 network,	 Televisa,	 in	 favour	 of	 the	 frontrunner	 in	 Mexico’s	
presidential	 election,	 Enrique	 Peña	 Nieto.	 The	 claims	 have	 now	 been	 supported	 by	
documents	 seen	by	 the	Guardian,	which	 also	 implicate	 other	 politicians	 in	 buying	 news	
and	entertainment	coverage.	

The	 perception	 of	 bias	 has	 triggered	 a	 wave	 of	 demonstrations.	 The	 first	 was	 on	 the	
afternoon	 of	 23	May,	when	 almost	 20,000	 people,	most	 of	 them	university	 students	 in	
Mexico	 City,	 staged	 a	 march	 against	 Televisa,	 to	 demand	 the	 democratisation	 of	 mass	
media.	 They	 carried	 banners	 saying	 “We	 don’t	 want	 a	 soap-opera	 democracy”	 and	
“Informed	students	will	never	be	manipulated.	Peña	Nieto	will	not	be	imposed	upon	us.”	

The	energy	that	began	with	this	march	continued	on	10	June,	with	a	massive	protest	of	
100,000	people	and	 smaller	marches	 in	13	other	 states,	 timed	 to	 coincide	with	 the	 last	
round	of	presidential	debates	before	the	1	July	election.	Citizens	in	the	streets	of	Mexico	
City	chanted,	“Peña,	the	TV	is	yours,	the	streets	are	ours,”	and	said	it’s	time	to	“turn	off	
the	television”.	

Enrique	 Peña	 Nieto	 is	 the	 presidential	 candidate	 of	 the	 Partido	 Revolucionario	
Institucional	 (PRI),	 the	 political	 party	 that,	 under	 various	 names,	 kept	 Mexico	 under	
uninterrupted	authoritarian	rule	from	1929	to	2000.	In	their	peaceful	protest,	the	young	
students	denounced	Televisa’s	intention	to	impose	him	as	president.	

The	Mexican	spring	began	a	few	days	before	that	first	demonstration,	on	11	May,	during	a	
campaign	event	by	Peña	Nieto	at	 the	Universidad	 Iberoamericana	 (Ibero),	a	high-quality	
private	 educational	 institution	 run	 by	 the	 Jesuit	 order.	 The	 students	 shouted	 at	 him,	
“Coward!”,	 “Ibero	doesn’t	want	you!”,	 “Murderer!”,	 reminding	him	of	 the	 repression	of	
villagers	 from	San	Salvador	Atenco	back	 in	2006,	when	he	was	governor	of	 the	 state	of	
Mexico,	just	north	of	Mexico	City.	

Televisa	and	the	PRI	appeared	to	present	these	protests	as	having	been	orchestrated	by	
Andrés	 Manuel	 López	 Obrador,	 the	 presidential	 candidate	 of	 the	 leftwing	 parties.	 The	
young	people	 responded	by	posting	 a	 video	on	 YouTube,	where	131	of	 them	 identified	



themselves	 for	 what	 they	 were:	 students.	 Hence	 a	 new	 movement	 was	 born,	 called	
#yosoy132	(#Iam132),	in	support	of	information	democracy.	

The	 relationship	 between	 Televisa	 and	 the	 PRI	 is	 as	 close	 as	 it	 is	 old.	More	 than	 three	
decades	ago,	Emilio	Azcárraga	Milmo,	 father	of	 the	 incumbent	CEO	of	 the	 firm,	defined	
himself	as	“a	soldier	of	the	PRI”.	

Televisa	is	the	biggest	communications	company	in	the	Spanish-speaking	world.	It	controls	
70%	 of	 the	 audience	 in	 Mexico	 and	 74%	 of	 that	 in	 the	 AAA	 social	 group.	 Its	 news	
programmes	 are	 the	 leading	 information	 source	 for	 the	 Mexican	 population.	 Public	
television	is	almost	nonexistent	and	the	influence	of	the	written	press	is	limited.	

Frank	 Zappa,	 the	 musician	 who	 died	 in	 1993,	 used	 to	 say	 that	 “Politics	 is	 the	
entertainment	branch	of	 industry”.	 If	he	were	 to	be	 resurrected	 in	Mexico	and	 saw	 the	
kind	of	relationship	that	has	developed	between	electronic	media	and	politics,	he	would	
undoubtedly	reaffirm	that.	The	so-called	media-ocracy	is	a	privileged	actor	in	the	national	
political	scene	and	will	play	all	its	cards	in	this	year’s	presidential	election.	

Both	Televisa	and	its	rival	TV	station	Azteca	have	assumed	an	effective	role	in	the	forging	
of	candidates	 for	public	office,	 the	defining	of	public	policy	and	even	 in	matters	such	as	
public	 security	and	citizen	mobilisation.	Day	after	day,	 radio	and	 television	broadcasters	
not	only	inform,	but	excommunicate,	admonish	or	hail	according	to	what	suits	them	at	the	
time.	 They	 emit	 opinions,	 judge	 and	 condemn,	 quite	 often	 as	 part	 of	 a	 paid	 publicity	
package	presented	 to	 the	audience	as	mere	 information.	They	act	effectively	as	a	great	
elector,	contracted	by	a	sponsor.	

They	 have	 a	 number	 of	 pundits	 in	 their	 payroll	 who	 appear	 on	 the	 screen	 giving	 their	
version	 of	 reality	 and	 “legitimising”	 their	 company’s	 views.	 They	 also	 maintain	 a	 close	
relationship	with	polling	firms	that	produce	results	that,	far	from	being	a	valid	instrument	
for	 measuring	 electoral	 tendencies,	 are	 in	 fact	 electoral	 propaganda.	 Those	 polls,	
according	to	María	Marván,	a	member	of	the	council	of	the	Federal	Electoral	Institute,	are	
misleading.	“The	opinion	polls	are	used	to	tell	lies;	they	are	used	in	a	tricky	way,”	she	said.	

The	 close	 relationship	 between	 Peña	 Nieto’s	 candidacy	 and	 Televisa,	 as	 well	 as	 the	
apparent	 role	 of	 the	 company	 in	 seeking	 to	 harm	 López	 Obrador’s	 candidancy,	 was	
suspected	by	several	critics	and	documented	by	Mexican	journalist	Jenaro	Villami.	

Now,	those	suspicions	have	been	broadened	by	the	Guardian’s	report	on	the	subject,	and	
supported	on	8	June	by	evidence	presented	by	Laura	Barranco,	a	reporter	who	worked	for	
Televisa	with	Carlos	Loret	de	Mola,	 the	presenter	of	 the	station’s	 leading	morning	news	
show.	 In	a	 radio	 interview,	 she	 said	 that	 in	an	 internal	electronic	 chat	about	one	of	 the	
documents	highlighted	by	the	Guardian,	Loret	de	Mola,	who	has	been	a	vocal	defender	of	
Televisa	in	recent	weeks	wrote:	“Everything,	absolutely	everything,	is	true.”	Loret	de	Mola	
has	denied	this.	



Televisa’s	 role	 in	 forging	 Peña	Nieto	 as	 a	 presidential	 candidate	was	 one	 of	 the	 central	
items	 in	 the	 presidential	 debate	 of	 6	 May,	 which	 the	 two	 leading	 television	 networks	
didn’t	transmit	on	their	highest-rating	channels	(2	and	13).	López	Obrador	accused	his	PRI	
opponent	of	being	a	product	of	television.	The	former	governor	denied	this	and	retorted	
that,	if	television	could	make	presidents,	then	López	Obrador	would	have	been	one.	

The	accumulating	evidence	of	media	manipulation	validates	the	feelings	of	thousands	of	
young	university	students	who	 feel	 they	are	being	 tricked	by	 television	 into	voting	 for	a	
certain	 candidate.	 Televisa	 responded	 to	 the	 Guardian	 by	 demanding	 an	 apology	 and	
writing	a	letter.	Many	Mexican	citizens	think	that	it	is	Televisa	which	owes	an	apology	to	
the	Mexican	society.	

https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/jun/12/televisa-mexicans-tv-bias-
pena-nieto	

	


